Klaar voor de hitte?

Zomer! Mooi weer, lekker warm ... Te warm? We geven je tips om je te beschermen tegen hitte en vertellen je waar je bij hoge temperaturen waakzaam voor moet zijn als je geneesmiddelen neemt. ​Meer daarover in dit artikel:

Klaar voor de hitte?

Het woord 'zon' roept vaak allerlei aangename zaken op: vakantie, terrasjes, vrolijkheid (het zonnetje in huis). In tropische landen denken ze daar enigszins anders over en associëren ze de zon met droogte, dorst en vermoeidheid. Dat mochten we helaas ook al ondervinden, herinner je je de hittegolf van augustus 2020? Volgens Sciensano eiste die hittegolf 1.460 levens …

Krijgen we weer een hittegolf? Wat doet dat met ons lichaam? Hoe kunnen we ons beschermen? Wie heeft het meeste last van hitte? Welke geneesmiddelen kunnen risico's inhouden als de temperatuur te hoog oploopt? En hoe bewaar je je medicatie best bij hitte? Ontdek het op de volgende pagina's.
 

De zon, vriend of vijand?

Regelmatig jezelf even kort en beschermd blootstellen aan de zon, is gezond voor je, onder andere omdat je zo de aanmaak van vitamine D (noodzakelijk voor gezonde botten en spieren) in je lichaam stimuleert. Dus ga gerust regelmatig eens een uurtje wandelen of fietsen in de zon!

De zon kan echter ook hitte met zich meebrengen. Door de klimaatopwarming wordt in de loop van deze eeuw een verdere stijging van de temperatuur verwacht: het aantal warme dagen zal dus toenemen en de kans op hittegolven wordt groter.
 

Wat doet hitte met ons lichaam?

Onze lichaamstemperatuur schommelt rond de 37 graden. Die temperatuur wordt geregeld door onze hersenen, via de hypothalamus. Als het warm is en onze lichaamstemperatuur stijgt te veel, dan brengt de hypothalamus die weer omlaag. Dat gebeurt op twee manieren:

  • ​​​Hitte doet ons zweten en als het zweet verdampt, koelt ons lichaam af. Door te zweten verliest het lichaam vocht en zouten, en dat verhoogt het risico op uitdroging. Bij warm weer moet je dus voldoende drinken.

  • ​De hitte zorgt ervoor dat de bloedvaten in je huid meer worden opengezet. Dat is ook de reden waarom je een rood hoofd krijgt bij het sporten. Doordat de bloedvaten verwijden, kan het hart meer bloed rondpompen, en bloed geeft warmte af via de huid. Bij warm weer moet je hart dus harder werken.

Hoe hoger de buitentemperatuur en hoe langer de hitteperiode, hoe meer mensen last van de hitte zullen hebben. Dat wordt versterkt door slaapgebrek als gevolg van de hoge temperaturen 's nachts, waardoor mensen niet recupereren.

Langdurig aanhoudende hitte kan leiden tot allerlei klachten: hoofdpijn, misselijkheid, diarree, flauwvallen, maar ook ernstige ademhalingsproblemen, hartfalen of zelfs coma. Vooral kwetsbare groepen en mensen die bepaalde geneesmiddelen nemen (zie verder), moeten extra opletten tijdens een hittegolf.

 

Kwetsbare mensen beschermen tegen hitte

Sommige mensen lopen extra risico op gezondheidsklachten bij hitte. Voor wie zijn we beter extra waakzaam?

Oudere mensen, vanaf 75 jaar, lopen meer risico tijdens een hittegolf. Ouderen zweten minder goed. Bovendien drinken ze vaak te weinig omdat ze een verminderd dorstgevoel hebben of niet aan drinken denken. Daarbij komt dat hun hart of longen doorgaans minder krachtig werken en dat ze vaak aan een chronische ziekte lijden.

Zuigelingen en zeer jonge kinderen kunnen makkelijker uitdrogen. Bij zuigelingen is het lichaam nog niet zo goed in staat om de lichaamstemperatuur te regelen, vooral bij prematuurtjes. Baby's kunnen ook moeilijk kenbaar maken dat ze dorst hebben.

Bij mensen met een chronische ziekte zoals diabetes of hart- en vaataandoeningen kan de hitte tot ernstige klachten leiden. Ook mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD lopen meer risico, vooral als er een hoge ozonconcentratie is. Mensen met een nieraandoening lopen een grote risico op uitdroging. Chronisch zieken nemen ook medicatie. Die kan de nefaste effecten van de warmte nog verhogen.

Sociaal geïsoleerde mensen (bv. sommige ouderen die nog zelfstandig thuis wonen, daken thuislozen …) schenken vaak te weinig aandacht aan hittesymptomen. Dak- en thuislozen hebben ook vaak geen koele verblijfplaats en lopen meer risico om te weinig te drinken door de geringere beschikbaarheid van drinkbaar water.

Bij mensen met overgewicht wordt er minder warmte afgevoerd via de huid. Bovendien dragen ze meer gewicht mee. Dat kost het lichaam meer energie. Daardoor hebben zij sneller last van de hitte.​
 

Wat is een hittegolf?

Het KMI spreekt van een landelijke hittegolf als de maximumtemperatuur in Ukkel gedurende minstens 5 opeenvolgende dagen ten minste 25 graden is, waarvan minstens 3 dagen met meer dan 30 graden.​

… en wat is ozon?

Een stof die ontstaat doordat zonlicht inwerkt op stikstofoxiden en andere vluchtige organische stoffen in de lucht. Bij hoge concentraties werkt ozon irriterend op het ademhalingsstelsel. Hoe dieper en sneller we ademen, hoe groter de blootstelling aan ozon. Daarom worden zware inspanningen buitenshuis afgeraden tijdens de uren met de hoogste ozonconcentratie (12-22 uur).

 

Tips die bescherming bieden bij hitte

Drink voldoende!
Om warmte af te voeren, moet je kunnen zweten. Daarvoor moet er genoeg vocht in het lichaam zijn. Extra drinken is dus de boodschap! Drink op warme dagen minstens 1,5 liter per dag. Drink geregeld kleine beetjes: water, melk, koffie of thee zonder suiker, of suikervrije (fris)dranken.​

Wees zuinig met alcohol
Alcohol werkt vochtafdrijvend. Dat merk je omdat je na het drinken van veel alcohol regelmatig moet plassen. Heb je toch zin in alcoholische dranken? Wissel die dan geregeld af met een glas water.

Check je urine
Of je genoeg hebt gedronken, kan je zien aan de kleur van je urine. Is je urine helder of lichtgeel, dan heb je voldoende gedronken. Is je urine donker of plas je minder dan normaal? Drink dan meer en wacht niet tot je dorst hebt. Vooral als je ouder bent, is je dorstgevoel vaak minder!

Eet gezond
In groenten en fruit zitten veel water en vitamines. Eet lichte maaltijden die makkelijk te verteren zijn, dat vraagt minder energie van je lichaam. Let op: voedsel bederft sneller bij warm weer. Door bedorven voedsel te eten, kan je diarree krijgen en verlies je extra vocht.

Bescherm je tegen de zon
Zoek de schaduw op, bedek je huid en je hoofd tegen de zon, bescherm je ogen met een zonnebril. En smeer je regelmatig in! Uit een enquête van Kom op tegen Kanker blijkt dat 2 op de 3 Vlamingen zich niet spontaan insmeert bij hoge temperaturen en felle zon.

Pas je aan
Pas je aan de extreme hitte aan: zorg voor verkoeling, beperk inspanningen, blijf uit de zon en hou siësta. In warmere landen is het gezondheidsrisico door warmte lager, omdat mensen zich er beter aanpassen aan de hitte.

Hou je huis koel
Verduister je ramen, bv. met aluminiumfolie, om te vermijden dat het te warm wordt binnen. En airco? Volgens viroloog Steven Van Gucht van Sciensano verspreiden airco's het coronavirus niet verder op voorwaarde dat ze ook verse lucht de ruimte inblazen.​
 

Bel het noodnummer 112 bij een hitteslag: hoge lichaamstemperatuur (meer dan 39°C), verhoging van het hartritme, ongewone onrust, warme, rode en droge huid, hoofdpijn, braken, stuipen, bewustzijnsverlies tot zelfs coma.

 

Geneesmiddelen veilig gebruiken bij hitte

Sommige geneesmiddelen kunnen een invloed hebben op de temperatuurregeling van je lichaam op warme dagen. Bij hitte is het ook belangrijk om erover te waken dat je je medicatie juist bewaart.
We geven je hier enkele aanbevelingen om geneesmiddelen veilig te gebruiken en te bewaren bij hitte.

Gebruik je medicatie voor …

… hartproblemen of een hoge bloeddruk?

Hitte verstoort de water- en zouthuishouding in het lichaam. Daardoor ontstaat kans op uitdroging, te weinig zweten en onwel worden. Mensen die diuretica (plasmedicatie) gebruiken, zijn daar extra gevoelig voor. Die medicatie zorgt ervoor dat ze vaker plassen en daardoor vocht en zouten verliezen. Dat is nodig bij hartfalen of hoge bloedruk, maar bij hitte kan het verlies te veel zijn en ontstaat er risico op uitdroging.

Dat geldt overigens voor meerdere geneesmiddelen die worden voorgeschreven tegen hartfalen, hartritmestoornissen, angina pectoris of hoge bloeddruk: o.a. antihypertensiva (bloeddrukverlagers), bètablokkers en calciumantagonisten (geneesmiddelen die de hartslag en de bloeddruk verlagen).

… een hersenaandoening of psychische aandoening?

Geneesmiddelen tegen de ziekte van Parkinson en medicatie tegen een psychose kunnen het zweten verminderen. Daardoor is het lichaam minder goed in staat om de lichaamstemperatuur te regelen.​

… stoelgangproblemen?

Bij problemen met de stoelgang is het altijd belangrijk om voldoende te drinken. Bij diarree verlies je veel vocht, maar ook bij verstopping en bij het gebruik van laxeermiddelen speelt vaak een tekort aan vocht een rol.

Het Belgisch Centrum voor Farmacotherapeutische Informatie (BCFI) vermeldt nog andere geneesmiddelen die de effecten van hitte kunnen verergeren, bv. ontstekingsremmers, cholesterolverlagers en bepaalde migrainemiddelen. Bovendien kan een te groot vochtverlies (door veel te zweten) bij sommige geneesmiddelen leiden tot overdosering.

Het BCFI raadt personen met een verhoogd risico (door medicatie) aan om hun medicatieschema samen met de apotheker of arts even te overlopen. Soms is het nodig om tijdens een hittegolf de dosis tijdelijk te verminderen of zelfs de behandeling even te stoppen. Vraag raad aan je apotheker als je vragen hebt over het gebruik van geneesmiddelen bij hitte.

 

Je geneesmiddelen bewaren bij hitte

Sommige geneesmiddelen kunnen niet goed tegen de warmte. Hoge temperaturen en direct zonlicht kunnen de werking verminderen. Daarom wordt op de verpakking of in de bijsluiter vermeld bij welke temperatuur je het geneesmiddel moet bewaren. Al kan je dat natuurlijk ook aan je apotheker vragen.

Op kamertemperatuur of in de koelkast?

De meeste geneesmiddelen moeten bewaard worden op kamertemperatuur (15-25° C). Leg ze op een plek die koel en droog is, bv. in een voorraadkast. Hou geneesmiddelen uit de zon. Laat ze niet achter het raam liggen. Bewaar ze niet in de badkamer, omdat de vochtigheid hun werking kan verminderen.

Voor de meeste geneesmiddelen is een droge, afgesloten kast een goede bewaarplek. Ook tijdens een hittegolf blijven ze daarin goed. Al geldt dat niet voor alle geneesmiddelen. Zetpillen kunnen smelten door de warmte. Toch mag je die niet zomaar in de koelkast bewaren. Hetzelfde geldt voor crèmes en zalven. Lees daarom altijd het bewaaradvies in de bijsluiter of vraag raad aan je apotheker.

Ook vloeibare geneesmiddelen, zoals drankjes of ampullen, mogen niet altijd in de koelkast. De vloeistof kan door de kou gaan kristalliseren, waardoor de medicatie minder goed werkt. Dat geldt ook voor oog- en oordruppels. Mag je ze wel in de koelkast bewaren? Warm ze dan voor gebruik even in je handen op.

Geneesmiddelen mogen enkel in de koelkast als dat op de verpakking of bijsluiter staat. Sommige medicatie moet je koel (2-8°) bewaren, bv. niet gebruikte insuline, bepaalde antibiotica en vaccins. Bewaar ze best onderaan in de koelkast. Leg ze zeker niet tegen het vriesvak.

En onderweg?

Laat je geneesmiddelen nooit in de hitte liggen, bv. in de auto. Ga je je medicatie afhalen maar moet je ook inkopen doen? Ga bij hitte dan het laatst naar de apotheek. Op reis? Bewaar je geneesmiddelen die in de koelkast horen, onderweg in een koeltas.

Geneesmiddelen ENKEL koel bewaren als dat op de verpakking of bijsluiter staat. Bewaar ze best ONDERAAN de koelkast en in een KOELTAS indien je op pad gaat.

 

UV-stralen en medicatie: opgelet

Wist je dat sommige geneesmiddelen de gevoeligheid voor de zon verhogen? Het innemen of op de huid smeren van die zogenaamde fotosensibiliserende geneesmiddelen leidt na blootstelling aan uv-stralen (zonlicht én zonnebank) tot huidreacties. Gelukkig blijven die meestal beperkt tot roodheid en mogelijk blaren op de plaats waar je huid werd blootgesteld aan de zon.

Smeren

De op de huid aangebrachte geneesmiddelen die het meest verantwoordelijk zijn voor overgevoeligheid voor de zon, zijn: geneesmiddelen bij acné of bij huidaandoeningen, geneesmiddelen voor de lokale behandeling van brandwonden en infecties, bepaalde ontstekingsremmers en het antiallergisch middel difenhydramine.

Bij het smeren van die geneesmiddelen op je huid, is het belangrijk dat je de ingesmeerde plek goed beschermt tegen de zon, bij voorkeur met kledij.

Slikken

In te slikken fotosensibiliserende geneesmiddelen, zijn onder meer: bepaalde antibiotica, sulfamiden voor de behandeling van diabetes, bepaalde ontstekingsremmers en bepaalde plasmiddelen bij hoge bloeddruk.

Bij het innemen van dergelijke medicatie is het belangrijk om je te beschermen tegen uv-straling van de zon; in het bijzonder uv A-stralen. Die hebben namelijk de vervelende eigenschap dat ze ook door wolken (en door glas) dringen. Bedek je huid daarom ook bij bewolkt weer. Smeer niet afgedekte huid goed in met zonnecrème. Gebruik een crème met een hoge beschermingsfactor (minimum 30), die zowel beschermt tegen uv A als uv B-stralen. Je apotheker kan je helpen bij de keuze van zonnebescherming.​


 

Tip

Bescherm je huid steeds tegen uv A- én uv B-stralen van de zon. Zo beperk je het risico op huidreacties in combinatie met geneesmiddelen, maar ook op het ontwikkelen van huidkanker.

​ 


  • Ook vrouwen blijven niet gespaard van te hoge cholesterol en hartinfarcten

    Niet enkel mannen hebben te kampen met een te hoge cholesterol, ook vrouwen ontsnappen er niet aan. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat cholesterol de belangrijkste risicofactor is bij hartinfarcten. Lees zeker verder voor meer informatie.

    Wat is een hartinfarct?

    Meestal krijg je een hartinfarct of hartaanval als je kransslagader verkalkt is. Op de plaats van de verkalking slibt de ader dicht, waardoor er gemakkelijker een bloedklonter kan ontstaan. Als deze de bloed- en zuurstoftoevoer naar het hartspierweefsel afsnijdt, treedt er een hartinfarct op.

    Doorgaans kunnen de symptomen verschillen, maar één van de meest voorkomende symptomen is een pijnlijk of drukkend gevoel in de borst gedurende twintig minuten of langer. Je voelt de pijn vooral in het midden van je borstkas, maar dit kan ook verspreiden naar je linkerarm, je hals, je kin, tanden of tussen je schouderbladen. Vaak voel je je dan ook misselijk en heb je last van 'koud zweet', kortademigheid en een licht gevoel in je hoofd.

    Verschil bij mannen en bij vrouwen

    Fysiek is er geen verschil merkbaar, enkel de gemiddelde leeftijd verschilt zo'n 10 jaar. Mannen hebben op een jongere leeftijd meer kans op een hartinfarct dan vrouwen, namelijk 56 jaar (tussen de 48 en 65 jaar). Bij vrouwen ligt de gemiddelde leeftijd iets hoger, namelijk 65 jaar (tussen de 56 en 72 jaar).

    Wat zijn de risicofactoren?

    Wij sommen de 9 meest voorkomende én vermijdbare risicofactoren voor je op. Opgelet, de volgende factoren zijn verantwoordelijk voor maar liefst 90% van alle hartinfarcten bij mannen en zelfs 94%(!) bij vrouwen.

    1. hoge bloeddruk
    2. roken
    3. diabetes
    4. buikvet
    5. stress
    6. (overvloedig) alcoholverbruik
    7. te weinig groenten en fruit eten
    8. te weinig lichaamsbeweging
    9. te hoog cholesterolgehalte

    Je ziet het, een te hoge cholesterol is zowel bij mannen als bij vrouwen een knelpunt. Want hoe hoger je cholesterol, hoe meer kans op een hartinfarct. Het is daarom noodzakelijk om je cholesterolgehalte grondig in de gaten te houden. Ga daarvoor langs bij je huisarts om je gehalte te controleren. Check eerst even zelf hoeveel risicofactoren er bij jou aanwezig zijn, op basis daarvan kan je inschatten om de hoeveel tijd je op consultatie moet gaan. Heb je twee of meer risicofactoren? Dan is een jaarlijks bezoek aan je arts aangeraden. Als je al een hartaanval achter de rug hebt, is het vanzelfsprekend om regelmatig op consultatie te gaan.

  • Wat zijn de mogelijke oorzaken van pijn bij het plassen?

    Het is een van de meest banale dingen die we als mens doen: plassen. Een paar keer per dag, afhankelijk van hoeveel vocht we opnemen. We denken er amper bij na, tot het pijn doet. Iedereen krijgt wel eens te maken met pijn bij het plassen. Maar wat kan daar de oorzaak van zijn? 

    Pijn of een branderig gevoel tijdens het plassen kan veel verschillende oorzaken hebben. Wij sommen de vaakst voorkomende even op.

    BLAASONTSTEKING

    Een blaasontsteking of cystitis is een van de meest voorkomende oorzaken van pijn bij het plassen. Meestal wordt een blaasontsteking veroorzaakt door E.coli: een microbe die samen met andere darmbacteriën vooral bij vrouwen en vaak na geslachtsgemeenschap in de blaas terecht kunnen komen en een infectie kunnen veroorzaken.

    NIERSTENEN

    Nierstenen zijn kleine calcium kristallen die zich ontwikkelen in de nieren, waar ook de urine zit. Meestal veroorzaken ze weinig of geen problemen, tenzij ze terechtkomen in de urineleider en daar een verstopping veroorzaken. Dat kan zorgen voor een branderig gevoel en zelfs voor heel ernstige pijn.

    CHLAMYDIA (BIJ VROUWEN)

    Een van de vaakst voorkomende soa’s (seksueel overdaagbare aandoeningen) is chlamydia. Soms gaat deze aandoening gepaard met pijn bij het plassen, maar heel vaak ook zijn er helemaal geen symptomen. Nochans kan een chlamydia-infectie blijvende schade aanrichten aan de eileiders en zelfs tot onvruchtbaarheid leiden.

    PROSTAATONTSTEKING

    Mannen die te kampen krijgen met een prostaatontsteking krijgen vaak te maken met pijn of moeilijkheden bij het plassen. Andere symptomen zijn pijn in de lies, het bekken en de genitaliën. Een bacteriële ontsteking kan meestal goed behandeld worden, andere oorzaken zijn soms moeilijker na te gaan.

    VAGINITIS

    Vaginitis, of een ontsteking van de vagina, zorgt vaak voor jeuk, pijn en afscheiding. Er zijn verschillende vormen. Bacteriële vaginose ontstaat door een overmatige groei van de organismen in de vagina. Schimmelinfecties worden meestal veroorzaak door een schimmel die natuurlijk voorkomt. Beiden kunnen zorgen voor pijn of een prikkend gevoel tijdens het plassen.

  • De verschillende mythes rond de menopauze 

    De menopauze is een belangrijke periode in het leven van een vrouw. Tussen de 50 en 60 jaar belanden de meeste vrouwen in de menopauze. Maar welke symptomen horen hierbij? En hoe kan je de onaangename gevolgen verzachten? Wij geven je al de informatie. 

    Vanaf welke leeftijd kan je hier last van hebben?

    Symptomen van de menopauze beginnen meestal tussen 51 en 52 jaar, maar dat kan van persoon tot persoon variëren. Sommige vrouwen zijn al op hun 40 in de menopauze, bij anderen duurt het dan weer iets langer en is het pas als ze achteraan de 50 zijn. Vanaf dat moment blijven de maandstonden definitief uit en stoppen de eileiders met het produceren van geslachtshormonen die normaal de vrouwelijke voortplantingscyclus stimuleren. Je bent officieel in de menopauze als je een jaar geen maandstonden hebt gehad.

    Wat zijn de (mogelijke) symptomen?

    • prikkelbaarheid
    • daling van het libido
    • vage, verspreide pijn over heel het lichaam
    • vaginale droogte
    • slaapproblemen
    • vermoeidheid
    • neerslachtigheid
    • seksuele problemen
    • opvliegers en extra zweten 's nachts
    • ...

    Let op: welke symptomen je precies krijgt, kan je niet voorspellen. Wie weet heb je geen last van je menopauze of is de intensiteit bij jou lager. Elk vrouwenlichaam is anders en de symptomen kunnen dus verschillend zijn en minder of juist meer intensief.

    Hoe kan je de symptomen verzachten?

    Hoe ga je om met prikkelbaarheid en de onaangename gevolgen van de menopauze? Deze tips helpen je zeker:

    • Een goede leefhygiëne is essentieel
    • Gezonde voeding die op regelmatige tijdstippen wordt gegeten is ook belangrijk. Minder vet en meer fruit en groenten eten, niet roken, minder alcohol drinken ...
    • Probeer genoeg te bewegen
    • Zoek een leuke hobby om je bezig te houden, herontdek misschien een passie van vroeger waar je elke dag een paar uur zoet mee bent
    • Zonder jezelf niet af als je je niet zo goed voelt. Een beetje me-time is zeker oké, maar sociaal contact is even belangrijk.
    • Bij eventuele seksuele problemen kan glijmiddel helpen. Zo duurt het voorspel en het vrijen zelf langer.

    Welke mythes zijn er rond de menopauze?

    Dat je lichaam verandert tijdens de menopauze is geen geheim, maar dat vrouwen fel verdikken in de menopauze is een fabeltje. Meestal is de gewichtstoename al bezig voor de menopauze begint en die is heel geleidelijk. Maar het is pas tijdens de drastische hormonale veranderingen dat vrouwen het ten volle gaan beseffen. Door de onaangename symptomen die hand in hand gaan met de menopauze, is het helemaal normaal dat vrouwen compensatie zoeken in voedsel. Wat wél gebeurt tijdens deze hormonale veranderingen is je figuur dat verandert. Terwijl de cellen zich vroeger eerder ophoopten in de benen, de dijen en de billen, hopen ze zich nu vooral op in de buikzone. Dus vrouwen verdikken in de buikzone maar verliezen gewicht rond de dijen.

    Krijgen vrouwen een snor tijdens de menopauze? Ja, de groei van je hoofdhaar vermindert maar neemt toe in de typische mannelijke zones, namelijk de bovenlip en de wangen.

    In de menopauze neemt je libido niet toe, integendeel het vermindert geleidelijk.Het is een van de lichamelijke gevolgen en de verklaring ligt bij diverse lichamelijke en psychologische facturen. Maar je hoeft je geen zorgen te maken, want de meeste vrouwen in de menopauze blijven seksueel actief.

    Wat wel waar is, is dat de kans op hart- en vaatziekten toeneemt tijdens de menopauze. Normaal gezien beschermen de vrouwelijke hormonen je tegen cardiovasculaire aandoeningen. Maar aangezien je lichaam in deze periode geen hormonen meer aanmaakt, loop je meer risico op hart- en vaatziekten.

    Ten slotte, stijgt je cholesterolgehalte tijdens de menopauze. De grote hormonale schommelingen van deze transitie zorgen uiteindelijk voor een stijging van het cholesterolgehalte. Het is dus slim om je cholesterol te laten controleren bij een arts, zeker in deze periode van je leven.

    Zit je nog met vragen? Raadpleeg dan je arts om de menopauze te bespreken en je eventuele vragen te beantwoorden.

  • 5 tips voor een gezonde en lekkere brooddoos

    Niet alleen is een gezonde brooddoos van belang voor de gezondheid van je kind, het zorgt er ook voor dat je zoon of dochter zoveel mogelijk uit de tijd op school haalt. Gezonde voeding zorgt er immers voor dat je kind zich beter kan concentreren en met alle lessen actief mee kan doen. 

    Combineer zoet en hartig

    Er zijn een aantal hele simpele manieren om de brooddoos gezonder te maken. Allereerst is het van belang om te kiezen voor volkoren brood. Dit brood is meestal donker, maar het hoeft niet. Er zijn ook soorten brood die relatief laag in vezels zijn maar er toch heel donker uitzien, omdat ze geverfd worden. Let dus goed op het etiket.

    Beleg de ene helft van het brood met zoet en de andere helft met hartig beleg. Denk bijvoorbeeld aan fruit (aardbei, banaan), honing of confituur voor een lekkere zoete boterham. Goede hartige opties zijn rosbief, rookvlees, hummus, kipfilet of kalkoenham. Laat de chocopasta liever staan, deze bevat veel suiker en weinig voedingswaarde.

    Gesneden groente

    Veel kinderen vinden een beetje hapklare groente op zijn tijd helemaal niet verkeerd. Denk bijvoorbeeld aan gesneden komkommer, snoeptomaatjes, rauwe wortel of paprika. Het is wel van belang dat de groente op maat gesneden is, zodat de drempel om de groente te eten relatief klein is.

    Afwisseling

    Een gouden regel is: afwisseling doet eten. Dat betekent niet dat u uw zoon of dochter elke dag iets anders mee hoeft te geven. U kunt er ook voor kiezen om de boterham in een andere vorm te snijden, zoals een ster of een driehoek. In een creatieve bui? Dan kunt er ook nog ‘friet’ van snijden of met een omgekeerd klas rondjes uit het brood halen. Dit werkt niet bij alle kinderen, maar de afwisseling maakt het voor veel kinderen wel interessant.

    Betrek het kind

    Vraag het kind van te voren wat hij of zij wil eten. Maar doe het zo: liever ham of kaas? Appel of kiwi? Anders kiest het kind steevast voor iets zoets en ongezonds. Mocht uw zoon of dochter moeilijk doen over het eten, spreek dan met ze af dat ze een keer in de week iets ongezonds op brood mee naar school mogen nemen. Bijvoorbeeld op woensdag of op vrijdag.

    Drank

    Geef je kind het liefst water of melk mee naar school. Veel scholen hebben frisdrank in de ban gedaan, en het is maar beter om het kind van jongs af aan te leren dat frisdrank een uitzondering is, en niet de norm.